Vladimír Špidla: Ve sporu o důchody se jedná o konflikt mezi demokracií a oligarchií
11.6.2010 - Jak naléhavá je reforma důchodového systému? Jak ji nastavit v zájmu lidí a ne soukromých finačních korporací? - Převzato z Deníku Referendum.
Debata o důchodech se v České republice vede již po dlouhou dobu:
je velmi komplikovaná, mnohdy nesrozumitelná a často se v ní ztrácejí ty
nejpodstatnější otázky a nejsou jasná východiska.
Proč je tomu
tak? Nejpodstatnějším důvodem je fakt, že debata je vedena ze dvou
základních pozic. Jednou z nich je racionální a poctivá snaha najít
odpovědi, které vyžaduje měnící se společnost. Druhou podstatnou
motivací je snaha podnikatelů ve finančním sektoru vytvořit nový,
relativně velký trh v situaci, kdy globální finanční trhy narážejí na
své meze. Ve své podstatě je to klasická snaha po zavedení nového
produktu a po získaní zisku z něj. Proto se celá řada odborných
argumentů stává součástí marketingu, ba svým způsobem marketingem samým.
Důchodový systém je výsledkem politických
rozhodnutí
Důchodový systém není žádným přírodním fenoménem:
je politickou konstrukcí, do které vkládáme svoji představu o
spravedlnosti. Rozhodnutí o něm je strategickou záležitostí a vždy bude
formované základními politickými a filosofickými postoji; samozřejmě
zasazenými do reality. Stručně řečeno existují danosti, které omezují
tvorbu systému, ale hranice jsou daleko volnější, než si často
uvědomujeme. Pokud tedy vycházíme z pochopení politické podstaty řešení
důchodového systému, dojdeme k závěru, že potřebujeme souběžně hledat
technické odpovědi a základy pro politickou shodu. Odpověď se totiž
nemůže vynořit jako pouhý technokratický výpočet.
Důchodový
systém je tak rozsáhlý, že jej nutně musíme zasadit do celkového
kontextu. Žádná důchodová reforma se nemůže odehrát jako pouhá reforma
systému jako takového, nýbrž pouze jako součást celkových společenských
změn s mnoha proměnnými. Jaké jsou po mém soudu klíčové otázky, které je
třeba položit a na které je třeba najít odpovědi, a jaká jsou základní
východiska?
Proč vznikly vlastně důchodové systémy? Velmi stručně
řečeno byly odpovědí na zánik tradičního způsobu sociálního
zabezpečení, který se zhroutil se vznikem industriální společnosti:
tradiční zabezpečení v agrární a nevolnické společnosti fungovalo na
základě obce a rodiny. Zrušení nevolnictví a s ním spojená svoboda
pohybu změnila vše.
Sociální důsledky těchto změn byly velmi
tvrdé. Romantické iluze o tradiční společnosti a pevné, tradiční rodině
naprosto neodpovídají dobové realitě. Ta byla velmi krutá: svědectví
nalezneme v pramenech i v literatuře. Klasickým příkladem dobové
literární reakce je Dědova mísa od Jana Nerudy s krutým veršem. Dřevo
ukradl jsi v panském lese -/ komu děláš z něho koryto?/ „Dědovi; - již
se mu ruka třese,/ nádobí už všechno rozbito."
Odpovědí na novou
sociální realitu byl vznik více či méně univerzálních systémů
nezávislých na obci nebo rodině. Jaké jsou ovšem důvody pro důchodové
reformy v současnosti?
Opět je to zásadní sociální změna
charakterizovaná vznikem dlouhověké společnosti a měnícím se charakterem
práce. Důchodový systém je tedy jenom jednou složkou, ve které je třeba
reagovat na novou situaci. Důležité jsou i další složky jako vzdělání,
dlouhodobá péče či trh práce.
Položme si nyní otázku po
charakteru starobního důchodu. Je sociální dávkou, či nikoliv? To záleží
na konstrukci důchodů: rovný státní důchod na úrovni životního minima,
který dostane každý, kdo dosáhne dohodnutého věku bez ohledu na to, zda
někdy pracoval, takovou dávkou je. Tento přístup je uplatněn například v
Nizozemí nebo ve Velké Británii.
Náš systém sociální dávkou
není. Je právem na přiměřenou sociální ochranu, které vyplynulo z
pracovního života a ze splněné solidární povinnosti ve vztahu k
předchozí generaci. Jeho konstrukce je pojištěním, v němž se dávka více
méně odvozuje od průběhu pracovní kariéry. Závisí na celoživotní délce
práce a na celoživotní výši výdělku.
Řídicí veličinou v našem
systému tedy je jeho schopnost poskytnout odpovídající sociální ochranu
lidem, kteří si to celoživotní prací zasloužili. Tomu musí být podřízeno
financování i celková konstrukce systému. Nutný objem prostředků se
tedy odvozuje od společensky definovaného cíle. Pokud nebereme v úvahu
cíl sociální ochrany, je dlouhodobá stabilita systému poměrně
jednoduchou věcí. Stačí snížit důchody třeba na polovinu a je to.
Český systém patří k nejúspornějším v Evropě
Je
český průběžný systém dlouhodobě financovatelný? Na tuto otázku se
dávají nejčastěji velké dramatické odpovědi s cílem prosadit určité
předem dané řešení. Při svém uvažování musíme přesně rozlišit deficit
systému a financovatelnost. Pokud jde o deficit, je daný samozřejmě z
části objektivními faktory a z části politickým rozhodnutím.
Krátká
rekapitulace. Ministr Kočárník snížil odvody do systému a systém se
dostal do deficitu. Sociálnědemokratická vláda zvýšila mírně odvody v
podstatě na původní hodnotu a systém se dostal do přebytku. Současný
deficit je ze dvou třetin dán snížením příjmu důchodového systému na
základě politického rozhodnutí Topolánkovy vlády a z jedné třetiny
výpadkem příjmů v době krize.
Jsme schopni poskytnout dodatečné
příjmy, aby se systém vyrovnal? Co nám může poskytnout v uvažování
pevnější půdu? Po mém soudu rozsah důchodového systému v porovnání s
HDP. Pokud se vydáme touto cestou, zjistíme několik zásadních
skutečností, které nejsou často uváděné v současné diskusi.
Prvním
zjištěním je, že Česká republika vydává na svůj důchodový systém ve
srovnání s ostatními evropskými zeměmi velmi málo. Pro porovnání Česká
republika 8,4 % HDP, Polsko 12,4 % HDP, Maďarsko 10 % HDP, Slovinsko
10,1 % HDP. Sedmnáct zemí EU dává na důchody relativně více než my.
Nejvyšší podíl důchodového systému na svém HDP má Itálie, 14,7 % HDP,
nejméně Irsko, 5 % HDP. Evropský průměr je 11,9 % HDP.
Jakékoliv
předvídání je komplikovanou disciplínou. Známé modely konstatují, že až
do roku 2095 při žádné změně systému a žádné změně valorizace nepřekročí
náklady na financování důchodů nikdy 13 % HDP. Je jistě poněkud sporné
pokoušet se o projekci na tři generace, ale projekce na dvě generace, to
je na přibližně padesát let, relativně spolehlivá je, alespoň ve své
demografické části.
Co to znamená? Stručně řečeno, kam až
dohlédneme, nebude český systém v komplikovanější situaci než například
aktuálně polský: myslím, že nikdo nezaznamenal, že by se polské finance v
této situaci hroutily.
Pro otázku aktuálního deficitu je
rozhodující rovnováha příjmů a výdajů: Česká republika je
charakteristická financováním důchodového systému prakticky výhradně z
odvodu mezd. Tak vysoká závislost na jediném zdroji příjmů není nikde
jinde. Zvyšovat zatížení mezd by bylo velmi obtížné: otevírá se tedy
otázka jiných zdrojů příjmů: logicky daňových.
Diskutovat lze o
tom, jaké daně by to měly být: jednou z možností je DPH nebo ekologické
daně. Dalším krátkodobým zdrojem mohou být různé nahodilé příjmy typu
dividend a privatizací, ale ty jsou vždy zásadně bezvýznamně malé,
vzhledem k potřebám systému.
Dalším specifikem českého systému je
dominantní pozice průběžného solidárního systému: kapitálové systémy
sice mají rozsáhlý kmen pojištěnců, ale jejich úloha v důchodovém
zabezpečení je okrajová. To nemusíme nutně považovat za chybu. Je to
prostě fakt se svými důsledky.
Rizika
kapitálových důchodových systémů
Za hlavní přednost
kapitálových důchodových systémů se uvádí jejich odolnost proti vlivům
demografického stárnutí společnosti. To je iluze.
Klíč ke
správnému ocenění kapitálových spořících systémů je ukryt v antické báji
o králi Midasovi. Tento muž bažící po bohatství požádal bohy, aby
cokoliv, čeho se dotkne, se změnilo ve zlato. Velmi rychle zjistil, že
zlato se nedá jíst ani pít, ale již bylo pozdě. S kapitálovými systémy
je to to samé: čísla uložená na kontech se jíst nedají. Pokud úspory
mají být skutečným bohatstvím, musí v daném okamžiku existovat reálná
produkce. Pokud tomu tak nebude, úspory se rychle rozplynou v drahotě.
Je
možné si představit jednodušší a přímější obraz. Všichni lidé si
důkladně spořili a všichni jsou v důchodu, není jediného aktivního
živáčka. Opět je zřejmé, že úspory samy o sobě nemají žádný význam.
Závěr
je jednoduchý: i kapitálové systémy závisejí na produktivní schopnosti
společnosti, a tedy i na demografickém vývoji ve stejné míře jako
systémy průběžné. Nebylo by tomu tak, pokud by kapitálové systémy v
obrovském velkoskladě spořily reálnou produkci, chleba, DVD, které si
pustíme v důchodu atd. Jinak nejsou schopny poskytnout vyšší zajištění
než systémy průběžné: současná finanční krize ukazuje, jak nejistý je
jejich majetek.
Všechny kapitálové systémy na světě utrpěly
ztráty. Je to dáno jejich samotnou podstatou, jsou to systémy, ve
kterých na rozdíl od obecné představy se nespoří, nýbrž investuje. Každý
investiční systém má určitou míru rizika ztráty, která je odvrácenou
tváří naděje na zisk. Neexistuje bezpečný finanční produkt. Neexistuje
dlouhodobá předvídatelnost kapitálového výnosu.
Jednoduchý
příklad: řada britských penzijních fondů nakupovala akcie BP: havárie v
Mexickém zálivu na řadu let, a možná natrvalo podlomí výnosnost cenných
papírů BP. Nikdo neví, jaké důsledky to bude mít pro penzisty, ale
nervózní diskuse na toto téma již ve Velké Británii začíná.
S
kapitálovými systémy je spojena celá řada otázek. Například otázka trhu,
na kterém bude působit: je zcela zřejmé, že kapitálový trh České
republiky není dostatečně velký. Důsledek je jasný: je třeba se
pohybovat na globálním trhu a přijmout myšlenku ztráty národní kontroly
nad důchodovým systémem.
Kapitálové systémy jsou příspěvkově
definované, to znamená, že s výjimkou některých podnikových systémů
riziko nese ten, kdo v systém investuje, to jest potenciální důchodce.
Příspěvkově definovaný systém neumožňuje v podstatě ani odhadnout, jaká
bude reálná hodnota důchodu na konci investování. Neznáme inflaci,
výnosnost a tak dále. Jediné, co nominálně známe, je výše investic.
Pro
účastníka se riziko systému v průběhu života mění. Pokud se například
systém výrazně oslabí, když je účastníkovi pětapadesát let, nemá již
příležitost ztrátu dohnat tak jako před třiceti lety.
Kapitálový
systém zvyšuje rozpor mezi generacemi: pokud například nastane generální
rozpad finančních trhů v některé zemi, utrpí samozřejmě ztráty i
kapitálové i průběžné systémy: v době ekonomické obnovy se důchody z
průběžného systému přizpůsobují obecné příjmové situaci, zatímco systémy
kapitálové nedají důchodcům naději ztrátu vyrovnat, protože jim nemohou
poskytnout prožitý čas, který je svým způsobem kapitálem. Američané
marně neříkají „čas jsou peníze“.
Vnitřní riziko v kapitálových
systémech vede k tomu, že už jen na základě běžné ekonomické úvahy je
účast v nich jen omezeně racionální. Málokdo bude dobrovolně ochoten si
odložit tak významnou částku, která by umožnila získat v příslušné době
odpovídající důchod. Proto vyžadují významnou podporu z veřejných peněz.
Krajní odpovědí bývá povinné spoření.
Je ovšem otázkou, zda jsou
tyto podpory eticky obhajitelné: zejména forma povinného spoření. Jak
již bylo uvedeno výše, finanční podnikání je ze své podstaty riskantní.
Pokud je spoření na důchod uloženo zákonem, je zřejmé, že veřejná ruka
musí poskytnout plnou záruku: to je technicky nemožné vzhledem k
obrovskému kapitálovému rozsahu penzijních fondů.
Další otevřenou
otázkou je otázka transakčních nákladů přechodu části, nebo celého
důchodového systému na kapitálový pilíř. V České republice se diskutuje
například o myšlence převést čtyři procentní body, to jest asi patnáct
procent příjmu systému, do kapitálových fondů. Tato finanční operace
nezmění nic na počtu důchodců, kteří jsou plně financováni z průběžného
systému. Nezmění se tedy ani potřeba vyčlenit příslušné prostředky,
pokud se ovšem nerozhodneme k odpovídajícím snížení důchodů.
Pokud
nejdeme touto cestou, znamená to nahradit vyčleněné peníze, v našem
případě asi čtyřicet miliard korun ročně, po řadu let, nejméně deset až
patnáct. Teprve pak by se postupně snižovalo nutné vyrovnání.
Velmi
málo se diskutuje i o otázce správních nákladů: je to dáno i tím, že je
velmi obtížné stanovit pevný bod, ke kterému se s naší úvahou
vztáhneme. Jedna z možností je vztáhnout je k ročním příspěvkům do
fondu. Při takovémto pohledu zjistíme, že náklady průběžných systémů se
pohybují mezi třemi a čtyřmi procenty vybraných peněz.
Náklady
na správu kapitálových systémů jsou podstatně vyšší, a to i několikrát,
mohou dosahovat dvanácti až dvaceti procent. To je jeden z důvodů, proč
se tento údaj nejčastěji vztahuje k majetku fondu: majetek časem vklady
narůstá a tím náklady automaticky relativně klesají.
V úvodu jsem
se zmínil o politickém obsahu důchodových reforem: v zásadě lze říci,
že i zde se ve skryté podobě odehrává zápas mezi oligarchií a
demokracií. Vyjdeme-li z myšlenky, že demokracie je založena na kontrole
moci, je její implicitní podmínkou také schopnost do jisté míry
kontrolovat moc skrytou v kapitálových tocích.
Privatizace
důchodových systémů jejich převedením do kapitálových fondů je v tomto
smyslu například v České republice přesunem moci skryté v 780miliardovém
obratu z demokraticky kontrolovaného veřejného systému do rukou
finančních oligarchií. Je krokem na cestě k neoliberální oligarchizaci
společnosti.
Vyšlo 8. června 2010 v Deníku Referendum.