Analýza navrhovaných priorit v oblasti zemědělství z hlediska jejich souladu se specifickými prioritami CZ PRES v oblasti životního prostředí
4.6.2010 - z podkladové analýzy projektu „Zelené předsednictví“. - Respekt institut, o.p.s., 2008. Editace – Marek Havrda, Jan Kurka
Reforma společné zemědělské politiky Jedním ze
stěžejních témat českého předsednictví bude komplexní revize rozpočtu zaměřená
na všechny aspekty výdajů EU, a tedy včetně výdajů určených pro Společnou
zemědělskou politiku (SZP). Základním cílem plánované revize rozpočtu je
postupná racionalizace vynakládání finančních prostředků EU. V oblasti SZP bude
ČR klást důraz na hlavní smysl revize, kterým musí být postupné snižování
podílu SZP na výdajové straně rozpočtu a dále pak přesun finančních prostředků
z I. do II. pilíře, tedy ve prospěch rozvoje venkova. Tyto klíčové záměry bude
nutné prosadit na pozadí debaty o formulaci nových cílů a hodnot, které
zemědělství občanům EU přináší. [1] Komentář: 1) Obecně
– formulace jsou poněkud lapidární a neurčité. To odpovídá skutečnosti, že ČR
nemá komplexní a „silnou“ představu o podobě reformy SZP. Podle „Pozice ČR při
jednáních o reformě Společné zemědělské politiky“ kterou zpracovalo MZe a
kterou vzal na vědomí vládní Výbor pro EU 14. 11. 2007 je obecná pozice ČR –na
škále liberální, pragmatická nebo protekcionistická -pragmatická s liberálními
rysy. Pozice ČR (podrobnosti v citovaném dokumentu a předkládací zprávě) je
určována především zájmy agrárního sektoru a v menší míře místních samospráv.
Environmentální aspekt podle dostupných informací nehraje nijak významnou roli.
Tím se neliší od situace na evropské úrovni, kde např. memorandum Komise
MEMO/08/422 z 20. června 2008 se vzácnou upřímností uvádí, že „Our overall aim
is to do everything we can to strengthen the position of European farmers and
food companies.“ „Snižování podílu SZP na výdajové straně rozpočtu“ jako takové
nemá přímé environmentální efekty. Pojmu „racionalizace“ je třeba rozumět v
kontextu pozice ČR nejspíše jako snížení výdajů na ekonomicky a politicky
nejhůře zdůvodnitelné účely. 2) O vztahu
SZP a ochrany biologické rozmanitosti (biodiverzity) – Čtvrté hodnocení životního
prostředí v Evropě (EEA 2007) konstatuje, že zemědělství je jedním z hlavních
tlaků na biodiverzitu a upřesňuje: „The general biodiversity trend on
agricultural land is negative despite agricultural policies being increasingly
geared towards biodiversity conservation.“ V ČR souhrn
vládní Zprávy o životním prostředí České republiky v roce 2006 (CENIA, 2007)
uvádí, že „zemědělství nadále představuje významný zdroj cizorodých chemických
látek vstupujících do půdy a vody. Spotřeba průmyslových hnojiv, pesticidních a
biocidních přípravků na ochranu rostlin mírně stoupá.“ 3) Cíle,
hodnoty a veřejný zájem – „Debata o formulaci nových cílů a hodnot, které
zemědělství občanům EU přináší“ skutečně probíhá. Je ale signifikantní, že pod
vlivem zemědělské lobby je předmět definován právě takto, tj. jako hledání
nových důvodů, proč zemědělce podporovat. Přitom pro různé environmentální a
sociální cíle je zemědělství jen jedním z možných způsobů, jak jich dosahovat, a
to nezřídka velmi nákladným a riskantním. Evropské
environmentální nevládní organizace (NGOs) hlásají zvučnou zásadu „public money
for public benefits“. Na úrovni EU i v ČR jsou ale problémy s postupy a
metodami, jak zjistit a formulovat obecný prospěch (nepřesně též „veřejný
zájem“) jednak demokraticky, jednak kvalifikovaně. Koncept „zeleného
kontraktu“, v letech 2004-2006 propagovaný stínovým ministrem zemědělství
Jiřím Papežem z ODS, nebyl propracován ani integrován do existujících
strategických, rozpočtových a územněplánovacích nástrojů. Orgány státní ochrany
přírody se přednostně soustředí na plány péče o zvlášť chráněná území, zčásti a
nesoustavně se věnují územním systémům ekologické stability a ochrana tzv.
volné krajiny je na samém okraji jejich zájmu resp. odborné činnosti. Průmět
dalších veřejných zájmů (rozvoj venkova, welfare hospodářských zvířat,
potravinová bezpečnost, mezinárodní rozvojová pomoc) do cílů zemědělské
politiky je přinejmenším stejně složitý a dosud nedostatečný. 4) Přesun
finančních prostředků z I. do II. pilíře. Nedávno ještě silný odpor české
agrární lobby proti jakémukoliv přesunu finančních prostředků z I. do II.
pilíře v posledních letech a měsících rychle slábne. Interpretovat takový
přesun obecně jako „ve prospěch rozvoje venkova“ je ovšem velmi zjednodušující
a sporné. Naprostá většina prostředků ve II. pilíři je totiž určena výhradně
zemědělcům a na její využití a skutečný efekt pro venkov jako takový nemá
místní samospráva natož veřejnost prakticky žádný vliv. V Programu rozvoje
venkova ČR na období 2007-2013 (PRV) jsou to tzv. osy I. a II., které zahrnují
přes 75 % všech rozdělovaných veřejných podpor v rámci PRV.
V současné době se v rámci tzv. kontroly stavu projednává návrh
Evropské komise –sdělení COM(2008) 306 final z 20. května 2008- na
postupné zvýšení podílu II. pilíře SZP až na cca 24 % v r. 2013. Těmto
významným jednáním, jejich předpokládanému vývoji, případnému zpoždění a možným
výsledkům je v textu věnována minimální pozornost (jen v následujícím
oddílu). Budoucí podoba přímých plateb V EU se
aktivně diskutuje o budoucnosti přímých plateb a celého prvního pilíře SZP po
roce 2013. ČR kvituje s povděkem možnost prodloužení aplikace systému
jednotných plateb na plochu (SAPS) pro nové členské státy až do konce roku 2013
deklarovanou v rámci prezentace sdělení Komise k funkčnosti SZP (Health Check).
Za předpokladu vyřešení otázky specifického přístupu k citlivým sektorům
je ČR připravena podpořit po roce 2013 model obdobný SAPS jakožto jednu
z možných variant dalšího směřování přímých plateb v rámci celé EU. Souběžně s otázkou budoucnosti přímých
plateb je vedena diskuse o degresivitě přímých plateb, ČR je proti stanovení
horní hranice plateb a staví se proti opatřením a omezením, která mají za
následek znevýhodňování některých typů subjektů na základě uměle vytvořených
hledisek.[2] Komentář: 1) Přímé
platby a životní prostředí – Systém SAPS má ambivalentní, sporné dopady v
oblasti environmentální (tlak na zornění, proti sukcesnímu zarůstání
dřevinami), ekonomické i sociální. Ve své době představoval mírný pokrok, byl
projevem tzv. decouplingu, tj. odvázání subvencí od objemu produkce. Jedním ze
základních směrů reformy SZP je ale „recoupling“, tedy navázání subvencí na
dobře definované a měřitelné environmentální cíle zejména stran biologické rozmanitosti
a čistoty a objemu vod, v menší míře i kvality půdy. Jinými slovy, systém SAPS
(platba na plochu) ani systém SPS (platba na farmu, odvozená od subvencí
vyplacených v určitém referenčním období), v současném rámci nezajišťují
(přímo a účinně) žádoucí veřejný prospěch za veřejné peníze. Také nezajišťují,
ale ani nevylučují, péči o biologickou rozmanitost v tzv. volné krajině. Systém
SPS relativně lépe umožňuje ji vykonávat. Rozhodující je ale i) nastavení
podmínek dobrého zemědělského a ekologického stavu a ii) vymáhání
cross-compliance (křížové shody). Podmínky dobrého zemědělského a ekologického
stavu jsou v současné době v ČR na úrovni evropského minima a funkci
uvedenou ve svém názvu plní zcela nedostatečně. Praktické uplatnění křížové shody
(připomeňme, že to je jen mechanismus na vymáhání toho, aby se dodržovaly
zákonné požadavky, nikoliv nějaká dodatečná opatření pro ochranu biodiverzity)
je v různých členských státech EU různé. V ČR zatím ministr zemědělství
především zdůrazňuje její formální nezbytnost a minimální organizační nároky,
nikoliv očekávaný užitek pro ochranu půdy, biologické rozmanitosti, vody, atd.
Jistou naději poskytuje postoj Jiřího Urbana, nového náměstka řídícího úsek
životního prostředí, výzkumu a vzdělávání, resp. cíle jeho působení na MZe, jak
je sám deklaruje (v rozhovorech pro týdeník Zemědělec nebo pro časopis Veronica
č. 4/2008). 2) Degresivita
plateb má -jen nepřímé, ale přeci- kladné důsledky zejména sociální, ale v menší
míře i environmentální, např. pro krajinný ráz, protierozní ochranu a kvalitu
půdy (menší pravděpodobností nadměrného hutnění při používání těžkých
mechanismů). Mimochodem, podle dostupných informací (již citované legislativní
návrhy Komise COM(2008) 306 final) se nemá rozlišovat podle typů subjektů, ale
podle velikosti podniku, určené výší ročních subvencí. Rozvoj venkova a vymezení LFA (méně příznivé
oblasti) V rámci
rozvoje venkova bude ČR usilovat o vyvážený rozvoj s cílem podpory
zaměstnanosti a podnikání se zaměřením na podporu života mladých lidí na
venkově, rozvoj vzdělávání, výzkumu a diverzifikaci do nezemědělských činností,
obecně zkvalitnění života na venkově. Jedním ze strategických cílů rozvoje
venkova bude rovněž vybudování technické infrastruktury pro využití obnovitelných
zdrojů energie. V průběhu
předsednictví se ČR prioritně zaměří na otázku nového vymezení tzv. ostatních
LFA. Tuto problematiku vnímá ČR velmi citlivě, především pak ve vztahu ke
kritériím navrženým Komisí, které mají zajistit sjednocení využívaných
ukazatelů na základě přírodního znevýhodnění. ČR je přesvědčena, že kritéria
navržená Komisí bude obtížné aplikovat ve stejné podobě ve všech členských
státech a členským státům by tedy měla být zaručena určitá flexibilita v rámci
limitů navržených kriterií zohledňující národní specifika. Je v zájmu členských
států EU aby byla navržena a schválena taková řešení, která budou obecně
přijatelná a nepovedou k dramatickým změnám v rozloze LFA. [3] Komentář:
1) Zkvalitnění
života na venkově je přímo a nepochybně sociálně přínosné. Z hlediska
ochrany životního prostředí jen nepřímo a ne vždy výrazně nebo jednoznačně. 2) Biopaliva
a obnovitelné zdroje energie (OZE) jsou poněkud opatrnicky odsunuté
stranou. Jde o flagrantní neprovázanost s politikou ochrany klimatu. Technická
infrastruktura pro využití OZE je velmi marginální problém a v některých
částech EU ani to ne. Produkce a využívání biomasy pro získávání tepla a
elektrické energie jsou v EU velmi nerovnoměrné a už jenom proliferace
přístupu, organizace a technologií z nejpokročilejších členských států k ostatním
by mohla k dosažení evropských cílů v ochraně klimatu účinně přispět.
Chybí i jen náznak (sebe)kritiky ve věci dosavadního přístupu k biopalivům a
podpory jejich využívání. Trend liberalizace omezuje možnosti racionálního
plánovitého rozvoje pěstování energetických plodin v EU. 3) Ekologické
zemědělství - chybí důraz na podporu a rozšiřování ekologického
zemědělství. Základní směřování tzv. zdravotní prohlídky SZP i některé
diskutované charakteristiky další reformy SZP mohou být pro rozvoj ekologického
zemědělství příznivé. V závěrech prvního Evropského organického kongresu
(prosinec 2007) i ve stanoviscích evropské skupiny svazu IFOAM se opakovaně
zdůrazňuje, že ekologické zemědělství představuje nejefektivnější nástroj
k současnému dosahování produkčních, environmentálních i sociálních cílů. 4) Ostatní
LFA – Flexibilita při vymezování tzv. ostatních LFA je žádoucí a jako
podmínka plnění environmentálních cílů příznivá. Efekt institutu LFA jako
takového je sice v některých regionech příznivý pro ekonomiku zemědělců, ale
jeho environmentální přínos je velmi sporný. V rámci tzv. recouplingu lze
považovat za systémové řešení spíše posílení agroenvironmentálních opatření
(viz i následující komentář). Popis pozice ČR nekoresponduje systémově
s projednáváním všech čtyř možných variant vymezování LFA, jak je navrhla
Evropská komise: i) Ponechat současný stav s výjimkou socioekonomických kritérií, ii) Společná kritéria pro celou EU
popisující přírodní handicapy, iii) Kritéria způsobilosti – jednak společná,
jednak národní nebo regionální, iv) Vysoká přírodní hodnota – podpora
ekologicky šetrných faremních systémů definovaných na základě společných
kritérií. 5) Reforma
agroenvironmentálních opatření (AEO) – text zcela pomíjí možnost
radikálnějších reforem AEO. Příkladem je výrazné navýšení jejich podílu v rámci
II. pilíře SZP a důsledné institucionální zapojování orgánů ochrany přírody na
úrovni EU i v jednotlivých členských státech do stanovování cílů i do kontroly
implementace AEO. Jen taková opatření by přitom zajistila, že přesun prostředků
z I. do II. pilíře SZP (viz oddíl Reforma společné zemědělské politiky)
zapůsobí skutečně ve prospěch environmentálních cílů, jak je deklarováno. Politika kvality zemědělských produktů a
potravin ČR bude
usilovat o rozvinutí debaty o revizi politiky kvality EU, která zajistí
kvalitním zemědělským a potravinářským výrobkům, zejm. s registrovanými názvy
zeměpisných označení (CHZO) nebo označení původu (CHOP), dlouhodobou
perspektivu. Bude podporovat diskusi ohledně jejich propagace jak na vnitřním
trhu EU, tak posílení jejich pozice vůči třetím zemím. S cílem posilování
konkurenceschopnosti evropské produkce a s ohledem na skutečnost, že ČR se
dlouhodobě věnuje ochraně kvalitních výrobků a podala po přistoupení největší
počet přihlášek názvů zeměpisných označení a označení původu z nových, je v
zájmu ČR tuto politiku dále rozvíjet a aktivně se podílet na jejím dalším
vývoji. ČR bude zejména podporovat snahy vedoucí ke zjednodušení, napřímení a
zkrácení neúměrně dlouhých lhůt posuzovacích procedur. Dalšími tématy, do
jejichž obsahu ČR hodlá vnést své podněty jsou: rozsah ochrany zeměpisných
označení a označení původu, status zaručených tradičních specialit (ZTS), registrační
procedura, změny v definicích CHOP a CHZO, propagace, zřízení agentury,
spektrum chráněných produktů, logo Společenství. Komise aktuálně pracuje na
přípravách zelené knihy, která by měla zarámovat diskusi o revizi této
politiky. Tato zelená kniha by se kromě CHOP, CHZO a ZTS mohla dotknout i
otázek certifikace kvality potravin či značení země původu. Komise počítá s
jejím představením během francouzského předsednictví. ČR k problematice
uspořádá konferenci na vysoké úrovni a bude rozvíjet diskusi na úrovni Rady. [4] Komentář:
Naznačená pozice
je silně protekcionistická a tedy
zřetelně jiná než pozice ČR k SZP jako takové. Existují možnosti, jak politiku
kvality zemědělských produktů a potravin orientovat i na sociální (rozvoj
venkova a místních ekonomik) a environmentální cíle, ale ty nejsou zdaleka plně
využívány v EU ani v ČR. Veterinární oblast Hlavní
prioritou ČR ve veterinární oblasti bude sledování a vyhodnocování rizika
nárůstu rezistence mikrobiálních kmenů v důsledku používání antimikrobiálních
látek ve veterinární medicíně a další postup při hodnocení zkušeností s
předpisy tzv. hygienického balíčku. [5] Komentář: Kromě tak
dílčího konkrétního cíle by bylo vhodné zmínit i důraz na pružnou aplikaci
veterinárních předpisů v podmínkách maloprodukce. V některých členských státech
EU to problém není (Rakousko), ale v ČR ano, už dlouhodobě. Prosazení
odpovídajících požadavků na přímý prodej tzv. „ze dvora“ pro malokapacitní
producenty je ostatně i jedním z cílů Antibyrokratické komise ministerstva
zemědělství ČR. Fytosanitární problematika Součástí
priorit českého předsednictví bude uzavření jednání o návrhu nařízení o uvádění
přípravků na ochranu rostlin na trh v návaznosti na jednání v Evropském
parlamentu a Radě EU během předsednictví Francie v Radě EU. Návrh nařízení
stanoví pravidla pro povolování přípravků na ochranu rostlin a jejich uvádění
na trh s cílem dosažení vyšší harmonizace v oblasti nakládání s přípravky
na ochranu rostlin v rámci evropského společenství a vyššího stupně ochrany
spotřebitelů a životního prostředí. ČR bude také pokračovat v projednávání
revize politiky zdraví rostlin, pokud toto téma Francie zahájí/pokud tuto
oblast Francie začne projednávat. ČR by především měla v této oblasti zájem o
změnu v systému rostlinolékařských pasů, který v současné době není dostatečně
pružný a neodpovídá současným potřebám, a dále o ustanovení systému úředních
laboratoří v rámci EU pro fytosanitární
účely. [6] Komentář: 1) Pesticidy:
K návrhu nařízení o pesticidech byla na jednání Rady 23. 6. 2008 v Lucemburku
dosažena politická dohoda, která zachovala harmonizaci podle návrhu Komise, ale
snížila stupeň ochrany spotřebitelů a životního prostředí. Kompromis z
Lucemburku zahrnuje například možnost dočasně povolit užívání jinak zakázaných
přípravků, pokud by existoval jasný důkaz, že bez nich hrozí „krize“ v
pěstování určitých plodin. ČR výslovně podpořila a posléze uvítala červnovou
dohodu. Při dalších jednáních by neměla ustupovat očekávaným tlakům ze strany
agrochemické lobby. Lze očekávat, že se bude hodit využít zkušeností z projednávání
REACH. 2) Politika
zdraví rostlin – Případná revize politiky zdraví rostlin by neměla nějak
významně zasáhnout do zájmů a cílů ochrany životního prostředí. Ustanovení
systému úředních laboratoří v rámci EU pro fytosanitární účely lze
předběžně hodnotit kladně. Případné mírné administrativní zpružnění systému
rostlinolékařských pasů lze hodnotit neutrálně, zejména pokud nedostatky
identifikované ve zprávě Komise o misi vykonané v ČR v říjnu 2005 za
účelem vyhodnocení uplatňování systému rostlinolékařských pasů již byly
odstraněny a pokud by navrhované změny neusnadnily jejich obnovení případně
vznik jiných nedostatků. Hodnocení souladu se specifickými
prioritami v oblasti životního prostředí Ad Ochrana klimatu Ve specifických
zemědělských prioritách chybí jakákoliv zmínka o přípravě adaptačních opatření
na změnu klimatu, ač resort zemědělství patří mezi jejich hlavní nositele,
chybí cokoliv o snižování emisí skleníkových plynů; to se týká jednak emisí CO2
ze spalování fosilních paliv (připomeňme z tohoto hlediska perverzní
daňovou úlevu na tzv. zelenou naftu v ČR), jednak metanu z živočišné výroby
(jak přímo z útrob dobytka, tak nepřímo z pastvin), specifické zemědělské
priority neříkají vůbec nic o významu, možnostech a rizicích pěstování a
využívání biopaliv (tekutých, pro využití v dopravě, označovaných také
jako „agropaliva“) a skoro nic o biomase pro energetické využití. Ad Ochrana lidského zdraví a životního
prostředí Nemá smysl
hodnotit soulad, neboť tento oddíl se netýká zemědělství, nýbrž převážně tzv.
technické ochrany životního prostředí a dále mezinárodních aktivit na poli tzv.
environmentální diplomacie. Ad Udržitelná spotřeba a výroba Chybí jakákoliv
zmínka o podpoře místních ekonomik; odpor proti degresivitě přímých plateb
naopak hrozí opačným efektem, podobně jako celková pozice ČR k reformám SZP
(viz komentář č. 1) v oddílu Reforma společné zemědělské politiky. Ad Ochrana biodiverzity Zásadní
neprovázanost, potenciálně dokonce rozpor: vývoj ve směru formulovaných
zemědělských priorit by mohl, ale nemusel dospět k tomu, že podíl zemědělských
činností na snižování biologické rozmanitosti v Evropě se znatelně sníží.
Zásadní obrat k tomu, aby zemědělské hospodaření přestalo přírodu poškozovat a
dokonce začalo soustavně a účinně biodiverzitu chránit a oproti současnému
tristní stavu dokonce zvyšovat, ale není ani nastíněn. Zemědělství naopak může
i nadále bránit dosažení politického cíle zastavit úbytek biodiverzity v EU do r.
2010. chybí vazba na návrh směrnice o ochraně půdy, na Zelenou knihu o
invazních druzích i na jednání ad hoc skupiny o přístupu ke genetickým zdrojům.
Některé chybějící vazby možná vyplývají ze zadání vyhnout se všem duplicitám,
ale možná také z úzce resortního přístupu, takže vposledku povedou k obtížím
při dosahování vytyčených cílů, přinejlepším k nízké efektivitě. Ekologické zemědělství Vzhledem k
mnohostrannému potenciálu ekologického zemědělství lze doporučit (i k navázání
chybějících vazeb, jak výše uvedeno) buď zařadit nový zvláštní oddíl věnovaný
právě ekologickému zemědělství, nebo alespoň doplnit důraz na jeho rozvoj ve
třetím i čtvrtém oddílu zemědělských priorit (využití zvýšených prostředků ve
II. pilíři SZP a politika kvality). [1] Sektorové priority CZ PRES v Radě
EU v 1. pololetí r. 2009, [2] Sektorové priority CZ PRES v Radě EU
v 1. pololetí r. 2009, [3] Sektorové priority CZ PRES v Radě EU
v 1. pololetí r. 2009, [4] Sektorové priority CZ PRES v Radě EU
v 1. pololetí r. 2009, [5] Tamtéž [6] Sektorové priority CZ PRES v Radě EU
v 1. pololetí r. 2009,